Tirsdag morgen.

Vejret er skønt jeg vågnede kl. 6.30 og havde endeligt besluttet mig at stå op for at gå i bad og derefter lame så meget at børnene og hollænderne ved siden af vågnede. Kun lidt gengæld for at jeg ikke kunne falde i søvn før kl. 1, om natten.

Men ak jeg faldt i søvn igen, og vågnede først da der var 32 grader i teltet, kl. 8,30.
Jeg fik hurtigt pakket mig sammen og kom ud af teltpladsen, ud hvor der er en salig ro, på fjeldture.

Camping værten havde i går aftes solgt mig et kort over bjerget lige over for på den anden side af søen. Så kursen var sat de små 30 km over på den anden side.

Bjerget er 1100 m højt, og det var mit mål.
Jeg kørte op til en lille landsby i bjergene i 200 m højde som heder Strand.

Her parkerede jeg min bil ved bumvejen, jeg var for nærig til at betale 40 kr. tænkte at jeg godt kunne gå det sidste stykke op af vejen til den endte, var jo kun nogle få km.

Jeg fik al udstyret på og pakket rygsækken med rigeligt vand og mad til turen, en enkelt regn frakke blev det også til, selv om vejerudsigten sagde sol hele dagen, skal man altid havde en vind og regntæt jakke med i fjeldet.

Op turen fore gik som sagt på grusveje frem til ca. 600 m højde, herfra gik det af gamle grusveje, som langsomt gik over til to hjulspor, med knæhøjt græs i midten, det er nok flere år siden at der har kørt et køretøj på nogle af disse veje, de er også så stejle at der skal være enten en traktor eller en firhjuls trækker, med forhøjet ophæng.

Efter nogle timers gang kom jeg til små stiger. Som kun få mennesker havde betrådt de sidste par måneder, der var dyrespor og enkelte klokkefår at høre inde i skoven, men ikke alle dyresporene var fra får, her må også leve hjorte, rensdyr, eller jav og ræv.

Et enkelt sted troede jeg at det var en bjørne hule jeg gik forbi. Jeg stoppede ikke op. For hvis det var rigtig så var jeg noget alene med en sådan fætter mister Beare.

Pludselig hvor stigen blev mindre, kom en lille hytte frem i lysningen, den var monterede med termoglas og solceller.

Der var ingen hjemme, men jeg kunne se ind af vinduerne at det må være en ældre nordmand der lever der. Hytten lå meget idyllisk. Med en lille bæk lige uden for stue vinduet, her havde han lavet en lille sø, som han formendelig kunne bade i om sommeren, der var også et lille das, med udsigt over hele dalen, hvem har siddet på toilettet med en sådan udsigt fornyelig…..

Nå da fætteren jo ikke var hjemme, lånte jeg hans stol og lille bor til min frokost. Det var nu et meget hyggeligt, og måske afsides sted deroppe i 800 m højde.

Jeg fortsatte længere op af noget der linede en lille gedesti, her havde der i hvert fald ikke gået mange mennesker her i sommer.

Efter at havde krydset, bækken flere gange, kom jeg ud i det åbne klippe landskab i 970 m højde, her var der en pragtfuld udsigt over hele dalen og de omkring liggende bjerge, jeg kunne se i min kikkert at hollænderne ikke var kørt videre, nede på campingpladsen, ØV.

Efter lidt gang fandt jeg endnu end hytte, denne var også morderne og bestemt en der blev brugt.
Den lå ned til en lille sø, meget idyllisk.

Samtidig gik det op for mig at jeg var gået forkert længere nede af bjerget, det betød at jeg skulle krydse et støre vandløb for at komme tilbage på den stig som førte op til toppen.

Da jeg alligevel befandt mig i 1018 meters højde, med en udsigt som om jeg var på toppen af bjerget opgav jeg den omvej der skulle bringe mig de sidste 150 meter op, det ville nok havde forlænget min tur med øvrige 2-3 timer. Det var det ikke værd.

Jeg satte mig og nød udsigten i en halv times tid, fik skiftet, plaster på vablerne i håbet om at de ikke ville blive være på vejen ned.

Det er ikke så slemt at komme op som ned af bjerget, på nedturen får man hele tiden tæerne frem i støvlerne, og det kan mærkes, bestemt efter at jeg fik 4 sorte tånegle på Galdhøpiggen.

Nedturen gik som jeg havde regnet med. Og mine ben og føder, var trætte og ømme da jeg kom ned til landsbyen igen, det var først her jeg mødte andre mennesker igen, efter 8 timers vandring.

Den første der kom mig i møde var en af landsbyens hunde, den kikkede lidt forunderligt på denne mærkelige mand med rygsæk og to stokke, men efter lidt tid blev jeg som vanligt fortroligt, og gode venner med hunden.

Tilbage i campen fik jeg mig et varmt og tiltrængt bad, og så sprang jeg over hvor gæret var lavest, for jeg gik på grillen for at få en hamburger, med pomfrits, og salat. Det kostede kun 85 kr. hvilket er billigt her i Norge, til gengæld ville jeg ikke give 50 kr. for et glas øl til maden, det er rigeligt at en halv liter sodavand koster 25 kr.

Tilbage i teltet fik jeg mig så lidt kaffe, mens jeg tjekkede diverse på Internettet og fik skrevet dagbog, vinden rusker kraftigt i teltet, men det skal nu nok blive stående.

Jeg vil nu her kl. 22.30 se om jeg kan falde i søvn for alle børnene der fare rundt og larmer.

I morgen skal jeg pakke sammen og begive mig de sidste 300 km sydover, så jeg ikke torsdag skal køre alt forlangt når jeg skal med færgen hjem.

Øv det er alt fortidig denne ferie slutter. Godt nok har jeg en uge mere når jeg kommer hjem til Danmark men alligevel.