Lørdag

Dagen startede med at mit inder telt var vådt på indersiden, så sovepose og andet er let fugtigt.

Badet var derimod veltrængt. Det var jo trods alt 3 dage siden sidst. Men til gengæld var prisen på 30 kr. lidt i overkanten for lidt varmt vand.

Da jeg skulle lave morgen kaffe kom jeg til at hælde kogende vand ud over den ene hånd,

AV FOR FANDEN HVOR GJORDE DET ONDT.

Nå nu fik vi gæster, familien chip ( Får) kom til morgen kaffe, det var ikke alle mine naboer der var lige glade for det, tyskerne overfor synes ikke at han ville dele sin havregryn med gæsterne.

Efter at havde talt med Leif i telefonen skulle jeg videre til dagens dont.

Jeg fortsatte af landevejen 51 mod nord. Ville finde en båd på Gjende søen som skulle bringe mig ud på en længere tur i fjeldet.

Undervejs stoppede jeg ved en af landevejens lokale samerne for a købe sovinias,  hans rensdyr skind kostede 550 kr. så jeg kunne kun glæde mig over min gode handel i går ved www.naturmagasinet.no

Jeg passerede de 1400 meter i højden,på landevejen, hvorfra der var en pragtfuld udsigt til bjergtinderne, her lå også sne som ikke var smeltet i år.

Jeg fandt havnebyen hvorfra de ville bringe mig ud i fjeldet til et sted der heder Memurubu, hvorfra der skulle være ca. 3,5 timers vandring langs søbredden, eller 7 timer over fjeldet, med en højde på 1700 meter.

Det var dog ikke til at finde en parkeringsplads, jeg måtte ca. 2 km tilbage af landevejen, hvorfra der gik en lille bus ned til havnen, herfra blev jeg sejlet ud til denne lille plads hvorfra mange fjeldture udgik.

Hvis jeg ville kunne jeg havde gået herfra og til Galdhøpiggen, en lille tur på 2 dage eller ca. 10 timers vandring. Men det havde jeg ikke udstyr med til. Og min lauu stod jo også stadig på campingpladsen, ca. 50 km sydligt.

Så jeg valgte at gå den korte vej tilbage til bilen langs søbredden.

Den var meget stenet og til tider næsten ufremkommelig. Hen over mange vandløb og lidt op i fjeldet, ca. 100 meter over søen, det skal dog siges at der herfra var et pragtfuldt udsyn over søen, som bliver dannet af smeltevand fra de omkring læggende bjerge, eller fjelde som nordmændene jo kalder deres bjerge.

Vejret var helt i top, der var ingen skyer på himlen og temp. var på 25 grader, i skyggen.

Heldig vis gik jeg til tider i skyggen under små birketræer, så det var ikke så varmt som hvis jeg havde gået i solen hele dagen.

Søen ligger i 1000 m højde og smeltevandet i søen var meget koldt. Det var bestemt ikke her man badede.

På kortet som jeg købte om bord på den lille båd, stod der at turen ville tage ca. 3,5 timer, det var sikkert en ung bjerg ged man havde sendt ud for at opmåle turen, for det kunne ikke gøres under 5 timer.

Jeg blev sat af båden kl. 16. og var først fremme ved havnebyen igen kl. 21.30

Under turen mødte jeg ikke mange mennesker. De første var et ungt par, de næste var en flok hollænder. Og til sidst mødte jeg to unge mennesker fra Norge, samt en norsk ældre herre med stor gammel norsk rygsæk.

Man må sige at man er alene i vildmarken på en sådan tur. Det gælder om ikke at forvride eller brække et ben, for så går der lang tid inden man bliver fundet.

På den sidste del af turen var jeg sikker på at der var kommet flere vabler, men jeg slap med skrækken. For da jeg meget træt kom hjem til base camp ved 23 tiden om aftenen, tog jeg et meget langt og velfortjent bad.

En enkelt godnat øl og ti minutter til at tænke turen igennem på. Så kunne jeg ikke mere, for i dag. ZZZZZZ

Dagens tal: det var 13 grader da jeg skulle i seng og gps en havde kørt 821 km

Mit højeste punkt var 1395 meter og længste gå tur ca. 10 km

Jeg havde ikke mit stilkamera med på denne tur, kun mit videokamera, så der for er der ikke stil billeder fra Fjeldturen.