Søndag 29/6-2008

Teltef før afgang til Bjørneland

Bjørnen kommer

Hjemme på pladsen igen

en lokal beboer forsøger at tigge lidt mad

de tyske naboer

udsigten til stranden

resten af camping pladsen

Hytterne på denne campingplads

Ja så er det afslapning, og så vågner man kl 6 og kan ikke sove mere, måske nok fordi søens bølger skvulper ind på stranden som en evig lyd man ikke kan undgå at høre. Og så er der nogle campister som mener at man skal  stå op kl 6 og lave larm.

Nå nuvel jeg blev i soveposen frem til kl 8. stille fik jeg lavet kaffe, og fik min morgen mad, jeg ville se bjørne i dag, så jeg fandt kameraerne frem, og pakkede en lille rygsæk.

Af sted det gik mod et lille bjerg i nærheden, her ved jeg at man kan se bjørne.

Da jeg havde parkeret bilen gik jeg stille op af bakken i skoven, midt på bakken var der en bjørne hule lidt inde i skoven fra stien som jeg gik på. Og nogen tid efter puslede det lidt nede af bakken, jeg stillede mig så jeg kunne se ned af bakken med vinden i mod mig så bjørnen ikke kunne lugte mig på lang afstand,.

Helt stille stod jeg bare og ventede, lidt efter kom den første bjørn frem af krattet, for at søge føde.

Lige efter fulgte yderlige et par bjørne. Det er et smukt syn at se et så stort dyr på flere hundrede kilo. Den kan liste sig frem eller den kan komme brølende, og brusende. Men de bjørne jeg mødte i dag var meget rolige. Og de havde kun en ting i hoved, der skal skaffes ca 15 kg. Mad i dag, og det skal der hver dag for en bjørn.

Nå nu vel hen af eftermiddagen vendte jeg træt tilbage til teltet på camping pladsen Varmåbadets camp.

Jeg gik i kiosken og købte mig en kold dansk øl, sad og nød den under solens stråler, mens børnene ved siden af spænede rundt efter en fodbolde. Så kom der en stor tung sky ind over campingpladsen, så jeg lagde mig på rykkene en times tid.

Aftensmaden var to store kødboller med grønsager i midten, ala dåse, lidt frugt cocktail til dessert, og så op efter en ny dansk øl til at side og nyde de sidste sol stråler der kom her til aften.

Det er sjovt at side og betragte folks måde at holde ferie på. Ved siden af mig er der et tysk par med to store drenge på 7 og 12 år. Drengene skændes hele tiden og moren sider bare og kikker, faren siger en gang i mellem noget til drengene, men det hjælper lige lidt. Da de skulle havde aftens mad ville de grille, faderen satte sig for at passe grillen, samtidig læste han en bog, børnene legede på stranden, og moderen sad og kikkede ud i luften, da pølserne var færdige sad de sammen og spiste i ca 5 min, hvor efter de igen var hvert til sit.

Lige ved siden af dem ligger et andet tysk par, uden børn.

De fare rundt om sig selv og skal dels ud og svømme i søen, dels lave mad i campingpladsens køkken, med samme udstyr som de nok bruger derhjemme. Hun fare af sted som om hun er på sin sidste ferie og skal prøve alt lige her og nu.

De to svensker der bor lige på den anden side af mig går ture hele tiden, og samtidig kan man høre dem skændes hele tiden.

De unge mennesker fra Sverige, med en lille pige, sider og snakker, når de så kalder på pigen for at spise, stikker hun i et hysterisk skrig, for hun vil lege videre, moren siger mange ord til inde men lige lidt hjælper det, pigebarnet stamper bare hysterisk i jorden, og faren kikker undrende på.

Ja livets gang på en veletableret camping ferie, er nok lidt anderledes end den jeg lige har oplevet i fjeldene i Norge her herskede der en speciel ro, blandt campisterne, man hver koncentrerede om hvordan ens udstyr var, om man manglede noget i rygsækken til i morgen, og man gik tidlig i seng, for det ville jo blive en streng tur i morgen som man skulle ud på.

Når man stod op kl 6 om morgenen var man stille om naboen hørte garanteret ikke at teltet blev pakket kl 7 eller tidligere.

Her på den svenske veletableret camping er det blæst lidt op og jeg er trukket ind i teltet,

Dels for at side og nyde dagens sidste øl, men også for at komme på nettet, med min bærbare og mobilen, alt løber på batterier, og det fungere alt sammen godt. Dog var vejrudsigten til i morgen ikke så god, det ser ud til en dag med regn. Jeg ville ellers gerne rejse videre sydover, for at komme til Aboga, og det område hvor min far var i 1948.

Måske jeg kan se hvor og med hvem han boede i denne lille kommune, og så er der spørgsmålet med tvillingerne, hvem er de og hvad er de til min far.

Nå kl er nu 22, og batteriet er ved at være slidt helt op, jeg må heller slutte nu inden jeg løber tør for strøm.