27/6-2008

Tilbage til start siden>>>

Gps fra start fredag morgen. 1150km
højde 1000m  temp. 15grader.

Jeg vågnede kl 9, da det blev for varmt inde i teltet.

Troede at jeg havde sat telefonen til at vække mg kl 7, men det var den altså ikke……

Så jeg havde lidt travlt med at få lavet morgenkaffe og få pakket sammen så jeg kunne komme op i bad og af sted mod Sverige.

Heldigvis er det tørvejr her til morgen, så alt går meget nærmere når man skal pakke og det er nu rart at komme videre med et tørt telt.

Også på denne tur er der sådanne stejle ture, en af dem føre mig helt oppe i 1000m højde, og hen over den sydligste af samernes hjemegn. Her gør jeg et lille holdt ved en samer camp. Hvor jeg køber en lille papirkniv. Og for en snak med de lokale om samernes telte, gamaen og Louen som jeg jo selv har en af, priserne på rensdyrskind, forsøger de at holde højt, de vil altså havde 650 kr. for et brugsskind.
Det vil jeg ikke betale, de kan købes til meget mindre andre steder, men det er jo nok fordi jeg er turist, en nordmand ville nok aldrig betale en sådan pris for varerne.

lejeren hvor man kan købe ting fra Samerne

det norske og samernes flag side om side

Kl 12, forlod jeg spidsstolen med kursen sat, Sverige.

Det er ikke til at finde en lige vej over til Sverige, alle veje føre fra nord til syd, med enkelte tværveje, og de går mest over bjerge, eller stejle fjelde.

Jeg forlader Spidstulen af en grusvej på 20 km

så er jeg nede i varmen igen på vej mod Lom

et lille tilbage kik på fjeldene over 2000m højde

de snoede bjergveje ned til dalen

Smuk er turen nu alligevel i gennem det barske landskab, fårene og enkelte rener går og græsser i vejkanten. Inden jeg så mig omkring var jeg igen nede i dalen og inde i kilometer vis af skov.

Jeg kørte nok mindst 50 km uden at der var noget bebyggelse. Eller andet end små sommerhytter

Første camping plads så rigtig god ud, og hytterne var små til 290 kr, pr nat.

Men et synderligt rod i hindes booking system sagde at alt var optaget, det så det nu ikke rigtig ud til at være, så jeg måtte køre videre til en anden camping plads, tættere ved grænsen til Sverige.

Den næste, så nogen lunde ud, men priserne for den billigste hytte uden toilet og bad, men dog med koldt vand og afløb, alt hjemmelavet, kostede kun 500 kr. da jeg jo havde 700 norske tilbage og ikke kan bruge dem over på den anden side af grænsen, valgte jeg at bruge dem på hytten, for det silede ned, og jeg ville nu ikke havde mit telt vådt for bare en enkelt nat.

Det er også hurtigere at komme fra en hytte, om morgenen når man skal hurtig videre.

Jeg har jo ikke pakket så meget udstyr ud når jeg sover i en hytte.

Og den største fordel ved hytten er kaffemaskinen, det er jo nemt i stedet for at skal lave kaffe på gammeldags manere.

Hele aftenen silede det ned med regn. Kun i en lille ophold, bevægede jeg mig op til toilettet, ellers sad jeg inde i hytten hele aftenen, fik så lagt billeder og film over til pc’en.

Og en enkelt mail blev det også til.